Simgecilik – Sembolizm | Edebiyatta Akımlar – 19. Yüzyılın Sonlarında Fransız Edebiyatında Ortaya Çıkan Ve Gerçekçilik Akımı’nın Etkisi..
Hale - 15 Ağustos 2011 Dünya Edebiyatı ve Edebi Kişilikler 0 0 Okunma : 2568
İçerik Hakkında Bilgi
- Bu içerik 07.12.2009 tarihinde Hale tarafından, Dünya Edebiyatı ve Edebi KiÅŸilikler bölümünde paylaşılmıştır ve 564 kez okunmuştur.
Kaynak: Kadim Dostlar ™ Forum
İçerik ve Kategori Araçları
- Kategoriye Abone Ol
- Makalenin Çıktısını Al
- Makaleye Yorum ekle
- Son Güncellenme Tarihi: 15 AÄŸustos 2011, Pazartesi 09:54
Simgecilik – Sembolizm
Sembolizm (Simgecilik), 19. yüzyılın sonlarında Fransa’da ortaya çıkmış ve 20. yüzyıl edebiyatını önemli ölçüde etkilemiÅŸtir. Bireyin duygusal yaÅŸantısını dolaysız bir anlatım yerine simgelerle yüklü ve örtük bir dille anlatmayı amaçlar.
Simgecilik, geleneksel Fransız şiirini hem teknik hem de tema açısından belirleyen katı kurallara bir tepki olarak başladı. Simgeciler, şiiri açıklayıcı işlevinden ve kalıplaşmış bir hitabetten kurtarmayı, insanın yaşantısındaki anlık ve geçici duyguları betimlemeyi amaçladı.
Simgeciler, dile getirilmesi güç sezgi ve izlenimleri canlandırmaya, ÅŸairin ruhsal durumunu ve gerçekliÄŸin belirsiz ve karmaşık birliÄŸini dolaylı biçimde yansıtacak özgür ve kiÅŸisel eÄŸretileme ve imgeler aracılığıyla varoluÅŸun gizemini aktarmaya çalıştılar. Simgeci ÅŸiirin baÅŸlıca temsilcileri Charles Baudelaire’nin ÅŸiir ve görüşlerinden fazlaca etkilenen Fransız Stephane Mallarme, Paul Verlaine, Arthur Rimbaud’dur. Sembolik yazarlar arasında Jules Laforgue, Henry de Regnier, Rene Ghil, Gustave Kahn, Belçikalı Emile Verhaeren, ABD’li Stuart Merrill, Francis Viele Griffin’ de yer alır.
Simgecilik, şiirde gerçekçiliğin uygulayıcıları olan Parnasçıların tutumuna karşı 1885-1900 yılları arasında bir tepki olarak doğan, yaygınlaşıp bir edebiyat okulu niteliğini kazanan akımdır. Önceleri Fransa’da, sonra da tüm Avrupa’da gelişmiştir.
Simgecilik, Olguculuk (Positivisme) ve Gerekircilik (Determinisme) gibi düşünce akımlarının etkisiyle gözlem ve deneye yaslanan gerçekçi ve doğalcı edebiyat akımlarının ağır bastığı bir ortamda ortaya çıkmıştır. Şöyle ki, bilimsel ilerlemeler, makineler, yeni buluşlar insanoğlunu mutlu kılma şöyle dursun, bir bunalımın eşiğine getirmişti. Hele 1870 bozgunu Fransa’daki bu karamsarlığı büsbütün arttırdı.
Genç kuÅŸak bu bunaltıcı ortamı deÄŸiÅŸtirmek için kimi siyasal ve toplumsal giriÅŸimlerin gerekliliÄŸini öne sürüyordu. Bu gereksinim sanat içinde ortaya atılmaya, tartışılmaya baÅŸladı. Bu tartışmaların sonunda ilkin Dekadizm, yani kuralları, ilkeleri, yerleÅŸik beÄŸenileri deÄŸiÅŸtirmeyi, yıkmayı amaçlayan bir akım doÄŸdu. Dekadizm çöküşçülük anlamına gelen, bu anlamı eyleme dönüştürmeyi amaçlayan bir akımdı. YerleÅŸik toplumsal ve sanatsal düzenin sınırlarını zorlamak, bu sınırların dışına çıkmak isteniyordu. KötümserliÄŸe, aşırı duyarlığa, karamsar ve sayrıl temalara yönelmenin gerekliÂliÄŸi vurgulanıyordu. Alışılmamış, yepyeni birtakım taze imge ve düşünÂüleri anlatmak için de yeni yeni sözcüklerin uydurulması yoluna gidiliyordu. Kısacası Dekadizm, yerleÅŸik sanat düzenine karşı bir baÅŸkaldırıydı. Bu baÅŸkaldırıya katılan, bu yolda ÅŸiir yazan ozanlara dekadan adı verilmiÅŸti. Ä°ÅŸte Dekadizm, Simgecilik akımının bir önaÅŸaması oldu. Daha doÄŸrusu Simgecilik, bu akımın bir uzantısı olarak doÄŸmuÅŸtur.
Neyi savunuyor, neyi istiyordu Simgecilik?
Ana çizgileriyle şöyle özetlenebilir Simgeciliğin özellikleri:
Dış dünyayı, dış gerçekliği duyularımız aracılığıyla algılarız. Bunun için de gerçeği olduğu gibi kavrama, anlatma olanağından yoksunuzdur. Çünkü dış dünyayı, duyularımız bize ulaştırırken değiştirir. Dış dünyadan algıladıklarımız, dış gerçekliğin kendisi değil, onlarla ilgili bir takım izlenimlerdir. Bu da kişiden kişiye değişen bir olgudur. Bu yönden Simgecilikle Romantizm arasında da bir kan bağı vardır. Her sanatçı anlattıklarına kendi beninin damgasını vurarak anlatır Romantizmde. Başka bir deyişle, ben duygusu ağır basar, şair gözlerini kendi iç dünyasına çevirir.
Kaynak: Kadim Dostlar ™ Forum
Bu içerik 07.12.2009 tarihinde Hale tarafından, Dünya Edebiyatı ve Edebi KiÅŸilikler bölümünde paylaşılmıştır ve 564 kez okunmuştur. Bu içeriğin devamında incelemek isteyebileceğiniz 1 adet mesaj daha bulunmaktadır.
Simgecilik - Sembolizm | Edebiyatta Akımlar - 19. Yüzyılın Sonlarında Fransız Edebiyatında Ortaya Çıkan Ve Gerçekçilik Akımı\'nın Etkisiyle Oluşan Parnasse - Parnas Hareketine Tepki Olarak Gelişen Akım orjinal içeriğine ulaşmak için tıklayın ...