Bilgi Bankamız 62 Kategoride, 9052 Makale ve Konu Anlatımı içermektedir. Son Güncelleme: 27.01.2020 06:06

Romanda Anlatıcı | Ramanda Bakış Açısı – Roman Anlatıcı Şekilleri – Roman Bakış Açısı Şekilleri


İçerik Hakkında Bilgi

  • Bu içerik 24.04.2009 tarihinde Hale tarafından, Güzel Türkçe'miz | Türkçe Dilbilgisi bölümünde paylaşılmıştır ve 1892 kez okunmuştur.
    Kaynak: Kadim Dostlar ™ Forum

İçerik ve Kategori Araçları


Romanda Anlatıcı Ve Bakış Açısı

Her anlatmaya dayalı eserin mutlaka bir anlatıcısı bulunmalıdır. Söz konusu anlatıcının, tahkiyeli eserde görülüşü rolü ve fonksiyonu geçmişten günümüze kadar oldukça farklılık arzeder.


Muhtemelen devrin şartları gereği, eski tahkiyeli eserlerde anlatıcı, kendini gizlemek yerine açıkça hissettirmek yolunu tutmuştur.

Tahkiyeli eser terminolojisinde “yazar-anlatıcı” adıyla anılan bu kişiler, gerekli gördüklerinde olayların akışını keserek çeşitli bilgiler verirler, yorumlar yaparlar. Üstelik bunu, yazarın asli görevi olarak kabul ederler. Günümüzde bu anlayış tamamen değişmiştir. Modern romanlarda anlatıcı, mümkün mertebe kendini gizlemeyi hedeflemiştir. İşte bu bilgiler çerçevesinde. Tahlil edilen tahkiyeli eserde, anlatıcının konumunu belirlemek gerekir.

Tahkiyeli eserlerde karşımıza çıkabilecek anlatım şekilleri ve mahiyetleri hakkında kısaca şunları söyleyebiliriz:


a) 1. Tekil Şahıs Ağzından Anlatım: Daha çok otobiyografik nitelikli tahkiyeli eserlerde görülür.Bu ifade şeklinde anlatanla anlatılan aynı şahıs olduğu için, mesafeyi korumak oldukça zordur.Bundan dolayı da sıkça başvurulan bir anlatım şekli değildir.

b) 2. Çoğul Şahıs Ağzından Anlatım: Çok az başvurulan bir anlatım tarzıdır. Bu anlatımda 2.çoğul şahıs eki dikkati çeker. Almışsınız.vermişsiniz gibi.

c) 3.Tekil Şahıs Ağzından Anlatım: Tahkiyeli eser unsurlarına hem içten, hem de dıştan yaklaşım imkanı sağladığı için sıklıkla başvurulan bir anlatım şeklidir. Bu anlatımda 3. tekil şahıs ekinin kullanılması esastır. Geldi, gitti gibi.

ç) Karışık Anlatım: Yukarıdaki maddelerde açıklanan anlatım tarzlarından her üçünün veya ikisinin bir arada uygulanmasından oluşur.

Bakış Açısı

Kısaca ifade etmek gerekirse ” bakış açısı” : ” anlatılanın görüldüğü ve yansıtıldığı nokta” ‘dır.Bir başka söyleyişiyle, tahkiyeli eserlerde anlatıcının olaylar,figürler, nesneler, fikirler, zaman ve mekan gibi anlattığı hemen her şey karşısındaki takındığı tavra bakış açısı denir.

Bakış açısı şu şekillerde karşımıza çıkabilir:


a. Tarafsız (nötr), fikir belirtmeyen.

b. Sezdiren, tesbit ve teşhis eden. (Memleket Hikayeleri)

c. Beğenen, takdir ve tasdik eden. (Tarihi ve dini romanlar)

ç. Tenkit yönelten ve öz eleştiride bulunan. (Mai ve Siyah)

d. Tehzil (alay) eden, küçümseyen. (Efruz Bey) Bunlardan bazılarını bir arada görmek de mümkündür. (Üzümcü)

(Visited 56 times, 1 visits today)


Kaynak: Kadim Dostlar ™ Forum

Bu içerik 24.04.2009 tarihinde Hale tarafından, Güzel Türkçe'miz | Türkçe Dilbilgisi bölümünde paylaşılmıştır ve 1892 kez okunmuştur. Bu içeriğin devamında incelemek isteyebileceğiniz 0 adet mesaj daha bulunmaktadır.

Romanda Anlatıcı | Ramanda Bakış Açısı - Roman Anlatıcı Şekilleri - Roman Bakış Açısı Şekilleri orjinal içeriğine ulaşmak için tıklayın ...

Önceki MakaleGençler Kariyer Rotalarını Nereye Doğru Çeviriyorlar ? | Gençler Üzerinde Yapılan Araştırma Sonraki Makaleİç Güzelliğin Dış Dünyaya Yansıması: Çini,Türk Selçuklu Devri Çini Üslubu- Çini Teknikleri

Bu Makaleyle İlgili Fikirlerinizi ve Görüşlerinizi Diğer Ziyaretçilerle Paylaşabilirsiniz