Bilgi Bankamız 62 Kategoride, 9052 Makale ve Konu Anlatımı içermektedir. Son Güncelleme: 27.01.2020 06:06

Hac Ve Umre | Hac Ve Umrenin Yapılışı – Nasıl Yapılır? Hac Ve Umrenin Amacı – Åžartları –


İçerik Hakkında Bilgi

  • Bu içerik 09.04.2010 tarihinde Hale tarafından, Dinimiz Ä°slam | Ä°slam Büyükleri bölümünde paylaşılmıştır ve 1067 kez okunmuştur.
    Kaynak: Kadim Dostlar ™ Forum

İçerik ve Kategori Araçları


Hac Ve Umrenin Yapılışı


a) Hac ve umre menâsiki ihrama girmekle başlar. İhrama girmeden önce tırnaklar kesilir, koltuk altı ve kasık kılları temizlenir, gerekiyorsa saç, sakal tıraşı olup bıyıklar düzeltilir. Mümkünse gusledilir veya abdest alınır. Gusül, abdestten efdaldir. Su yoksa veya kullanılamıyorsa, teyemmüm yapılmaz; çünkü bu abdest ve gusül, beden temizliği içindir. Bu sebeple abdestli olanlara ve özel hallerinde bulunan kadınlara da sünnettir. Bu hazırlıktan sonra erkekler, üzerlerindeki bütün giysilerden soyunup izâr ve ridâ denilen iki parça ihram örtüsüne, usulüne göre sarınırlar. Başları açık, ayakları çıplaktır. Ancak ayaklarına topukları ve mümkün olduğunca üzerleri açık ayakkabı veya terlik giyebilirler. Kadınlar normal elbise ve kıyafetlerini değiştirmezler. Onların her türlü giyim eşyası, kapalı ayakkabı, çorap ve eldiven giymelerinde bir sakınca yoktur. Yalnızca yüzlerini örtmemeleri gerekir. Kerâhet vakti değilse, iki rek‘at ihram namazı kıldıktan sonra niyet ve telbiye yapılarak ihrama girilir.

İfrad haccı yapacak olanlar,

“Allahım, senin rızânı kazanmak için haccetmek istiyorum. Onu bana kolaylaÅŸtır ve kabul buyur!” diyerek sadece hacca niyet eder ve telbiye yaparlar.


Temettu‘ haccı yapacak olanlar,

“Allahım, senin rızânı kazanmak için umre yapacağım, onu bana kolaylaÅŸtır ve benden kabul eyle!” diyerek sadece umreye niyet eder ve telbiye yaparlar.

Kırân haccı yapmak isteyenler ise,

“Allahım, senin rızânı kazanmak için umre ve hac yapmak istiyorum. Bunların edâsında bana kolaylık ver ve her ikisini de kabul buyur!” diyerek hem umre, hem de hacca niyet edip telbiye söylerler.

Niyet ve telbiyenin yapılmasıyle ihrama girilmiÅŸ ve ihram yasakları baÅŸlamış olur. Telbiye, tekbir, tehlîl ve salavât-ı ÅŸerife söyleyerek yolculuÄŸa devam edilir. Telbiye, ihram süresince her fırsatta söylenir. Özellikle zaman, mekân ve durumda yenilik ve deÄŸiÅŸiklik olduÄŸunda, yokuÅŸta, iniÅŸte, kafilelere rastlayışta, farz namazlardan sonra, seher vakitlerinde söylenmelidir. Telbiyeyi her söyleyiÅŸte üç defa tekrarlamak, sonra tekbir, tehlîl ve salavât-ı ÅŸerife okumak müstehaptır. Telbiye hacda bayramın ilk günü Akabe Cemresi’ne taÅŸ atmaya baÅŸlamakla, umrede ise, umre tavafına baÅŸlamakla biter; daha sonra yapılmaz. Mekke’de kalınacak yere yerleÅŸip mümkünse boy abdesti, deÄŸilse abdest alındıktan sonra telbiye söylenerek Harem-i ÅŸerif’e gidilir. Beytullah görülünce üç defa tekbir ve tehlîl getirilip dua edilir. Farz namaz kılınmıyorsa hemen tavafa baÅŸlanır.

b) Ä°frad haccında ilk yapılacak tavaf “kudüm tavafı”, temettu‘ ve kırân haccında ise “umre tavafı”dır.
Temettu‘ ve kırân haccında umre tavafından sonra umrenin sa‘yi yapılacağı için tavafta “ıztıbâ‘” ve “remel” yapılır. Ä°frad haccında ise, ÅŸayet hac sa‘yi kudüm tavafını takiben yapılacaksa, tavafta ıztıbâ‘ ve remel yapılır, aksi halde yapılmaz. Müsait yer varsa, makam-ı Ä°brâhim’in arkasında, orada yer yoksa, uygun baÅŸka bir yerde tavaf namazı kılınıp dua edildikten ve zemzem içildikten sonra temettu‘ ve kırân haccı yapanlar umre sa‘yini; ifrad haccı yapanlar ise, isterlerse hac sa‘yini yaparlar.

İfrad haccı yapanlar, hac sa‘yini ister yapsınlar ister yapmasınlar tıraş olmazlar ve ihramdan çıkmazlar, ihramlı olarak kalırlar.


Temettu‘ haccı yapanlar mîkatta sadece umreye niyet ettikleri için umrenin sa‘yi tamamlanınca, tıraÅŸ olup ihramdan çıkarlar. Tekrar hac için ihrama girinceye kadar Mekke’de ihramsız kalırlar. 8 Zilhicce (terviye) günü veya isterlerse daha önce hac için tekrar ihrama girerler. Hac için ihrama girdikten sonra yapacakları nâfile bir tavafı takiben isterlerse hac sa‘yini Arafat’a çıkmadan önce yapabilirler. Bu takdirde, ziyaret tavafından sonra sa‘y yapmazlar.

Kırân haccı yapanlar, ihrama girerken hacca da niyet ettikleri için umre sa‘yindan sonra tıraş olmazlar ve ihramdan çıkmazlar. Bunlar umre sa‘yi bitince, gerekiyorsa biraz dinlendikten sonra ayrıca kudüm tavafı yapıp tavaf namazını kılarlar. Hac sa‘yini isterlerse bu kudüm tavafının arkasından, isterlerse ziyaret tavafından sonra yaparlar. Peşinden sa‘y yapılacak tavafta ıztıbâ‘ ve ilk üç şavtta remel yapılır.

c) Ä°ster ifrad, ister temettu‘, ister kıran yapsınlar, bütün haccedenler terviye (8 Zilhicce) günü Mekke’den ayrılıp Mina’ya veya Arafat’a geçerler.

d) Hac Menâsikinin Eda Edildiği Günler

Hac menâsiki yoğun olarak 8-13 Zilhicce arasındaki altı gün içinde eda edilir. Bu günlerden her birinde yapılan menâsik özetle şöyledir:

1. Terviye günü (8 Zilhicce). Ä°ster ifrad, ister temettu‘, ister kırân haccı yapsınlar, bütün haccedenler terviye günü sabah namazından itibaren Mina’ya veya Arafat’a intikale baÅŸlarlar. Terviye günü öğle namazından arefe günü sabah namazına kadarki beÅŸ vakit namazı Mina’da kılmak ve geceyi orada geçirip güneÅŸ doÄŸduktan sonra Arafat’a hareket etmek sünnettir.

2. Arefe günü (9 Zilhicce). Arafat’ta zeval vaktine kadar çadırlarda dinlenilir ve ibadetle meÅŸgul olunur. Zeval vaktinden sonra, mümkünse gusledilir. Öğle ve ikindi namazları cem‘-i takdîm ile kılındıktan sonra vakfe yapılır. Bütün gün telbiye, tekbir, tehlîl, zikir, tesbih, salavât-ı ÅŸerife, dua, namaz-niyaz, tövbe-istiÄŸfar, Kur’ân-ı Kerîm tilâveti gibi ibadetlerle deÄŸerlendirilir. Resûlullah “Bugün gözüne, kulağına ve diline sahip olanın geçmiÅŸ günahları bağışlanır” (Müsned, I, 329, 356) buyurmuÅŸtur. GüneÅŸ battıktan sonra akÅŸam namazı kılınmadan Arafat’tan Müzdelife’ye intikal baÅŸlar. AkÅŸam ve yatsı namazları, yatsı vakti girdikten sonra, Müzdelife’de cem‘-i tehîr ile kılınır. Bayram gecesi burada ibadet ve istirahatle geçirilir. Åžeytan taÅŸlamada kullanılmak için yeteri kadar taÅŸ toplanır.

3. Bayramın ilk günü (yevm-i nahr; 10 Zilhicce).

a) Vakti girince sabah namazı Müzdelife’de erkence kılınır. Namazdan sonra ortalık aydınlanıncaya kadar vakfe yapılır. Dua, niyaz ve istiÄŸfar edilir. Ortalık iyice aydınlanınca, güneÅŸ doÄŸmadan Mina’ya hareket edilir.

b) Mina’da eÅŸyalar çadırlara yerleÅŸtirildikten sonra Akabe Cemresi’ne gidilir. Her birinde “Bismillâhi Allahüekber, raÄŸmen li’ÅŸ-ÅŸeytâni ve hizbih” denilerek yedi taÅŸ atılır. Ä°lk taşın atılması ile telbiye biter. Bundan sonra artık telbiye yapılmaz.

c) Daha sonra Harem bölgesi sınırları içinde kurban kesilir veya vekâlet yolu ile kestirilir. Temettu‘ ve kırân haccı yapanların şükür kurbanı kesmeleri vâciptir. İfrad haccı yapanların kurban kesmeleri gerekmez; isterlerse nâfile olarak keserler.

d) İfrad haccı yapanlar Akabe Cemresi’ne taş attıktan sonra; temettu‘ ve kırân haccı yapanlar ise kurbanlarını da kestikten veya kestirdikten sonra, saç tıraşı olup ihramdan çıkarlar. Böylece cinsel ilişki dışındaki diğer bütün ihram yasakları kalkar. Cinsel ilişkiyle ilgili yasak ise ancak ziyaret tavafı yapılınca kalkar. Haccedenler bizzat kendi saçlarını kesebilecekleri gibi birbirlerini de tıraş edebilirler. Tıraş olabilecek duruma gelmiş olan bir ihramlının henüz kendisi tıraş olmadan başka bir ihramlıyı tıraş etmesinde bir sakınca yoktur.

e) Aynı gün imkân olursa, Mekke’ye inilerek ziyaret tavafı yapılır. Daha önce hac sa‘yini yapmamış olanlar ziyaret tavafından sonra hac sa‘yini de yaparlar. Ziyaret tavafının bayramın ilk günü yapılması efdaldir. O gün yapılamazsa daha sonra yapılır. Bu tavafın en geç bayramın 3. günü güneÅŸ batmadan önce yapılması Ebû Hanîfe’ye göre vâcip, diÄŸer müctehidlere göre ise sünnettir.

f) Ziyaret tavafı bayramın ilk günlerinde yapılmışsa, tavaftan sonra tekrar Mina’ya dönüp ÅŸeytan taÅŸlama günlerinde Mina’da gecelemek, Hanefîler’e göre sünnet, diÄŸer üç mezhepte ise vâciptir.

4. Bayramın 2, 3 ve 4. günleri (11, 12 ve 13 Zilhicce).

a) Bayramın 2 ve 3. günleri zeval vaktinden sonra sırayla Küçük, Orta ve Akabe cemrelerine yediÅŸer taÅŸ atılır. Küçük ve Orta cemrelere taÅŸ attıktan sonra uygun bir yere çekilerek dua edilir. Akabe Cemresi taÅŸlandıktan sonra ise dua için artık durulmayıp orası hemen terkedilir. Bu iki gün zevalden önce “ÅŸeytan taÅŸlama” yapılmaz.
b) Bayramın 4. günü cemrelere taÅŸ atmayacak olanların, o gün fecr-i sâdıktan yani tan yeri aÄŸarmaya baÅŸlamadan önce Mina’dan ayrılmış olmaları gerekir. Bunların 3. gün henüz güneÅŸ batmadan Mina sınırları dışına çıkmaları sünnet; güneÅŸ battıktan sonra ayrılmaları mekruhtur. 4. gün tan yeri aÄŸarmaya baÅŸlamadan Mina’dan ayrılmamış olanların o gün de her üç cemreye yediÅŸer taÅŸ atmaları gerekir. Ancak Ebû Hanîfe’ye göre, 4. gün taÅŸların fecr-i sâdıktan itibaren zevalden önce atılması da câizdir. 4. gün taÅŸlar atıldıktan sonra Mina’dan Mekke’ye inilir.
c) Âfâkýler, Mekke’den ayrılmadan önce vedâ tavafı yaparlar. Böylece hac tamamlanmış olur.
e) Hacda Kadınlar

Hac ve umre menâsikinde kadınların erkeklerden ayrıldıkları hususlar, aşağıdakilerden ibaret olup diğer hususlarda aralarında fark yoktur.

1. İhramlı iken elbise, çorap, eldiven, kapalı ayakkabı, mest, çizme ve her türlü giyim eşyası giyebilirler. Başlarını örterler, sadece yüzlerini örtmezler.
2. Telbiye, tekbir ve dua yaparken, seslerini fazla yükseltmezler.
3. Tavafta ıztıbâ‘ ve remel, sa‘yde ise hervele yapmazlar.
4. İhramdan çıkmak için saçlarını tıraş etmezler, uçlarından biraz keserler.
5. Erkekler arasında sıkışmamak için Hacerülesved’i uzaktan istilâm ederler.
6. Hacdan sonra aybaşı veya loÄŸusa iken Mekke’den ayrılırlarsa vedâ tavafı sâkıt olur.
7. Özel hallerini görmekte olan kadınlar, tavaftan başka, haccın bütün menâsikini bu halleriyle yapabilirler. Hayız ve nifas denilen özel durumları sebebiyle farz olan ziyaret tavafını eyyâm-ı nahrdan yani bayramın ilk üç gününden sonra yapmak veya vedâ tavafını terketmekle kendilerine ceza gerekmez.

Bu haliyle ziyaret tavafı yapmaları da Hanefîler’e göre geçerlidir. Bu durumda ceza kurbanı kesmesi gerekir. Hayız veya nifas halindeki bir kadın kudüm veya umre tavafını yapmadan Arafat’a çıkmak ve vakfe yapmak zorunda kalırsa;

a) İfrad haccı yapmak üzere sadece hac için ihrama girmişse, temizlendikten sonra ziyaret ve vedâ tavaflarını yapar. Sünnet olan kudüm tavafının terkinden dolayı bir şey gerekmez; haccı tamam olur.

b) Temettu‘ haccı yapmak üzere sadece umre için ihrama girmiÅŸse, Hanefîler’e göre Arafat’a çıkarken hac için niyet ve telbiye yaparak umre ihramını iptal eder. Hacdan önce umre yapmadığı için ifrad haccı yapmış olur; şükür kurbanı kesmesi gerekmez. Hacdan sonra iptal ettiÄŸi umreyi kazâ eder ve iptal ettiÄŸi için ceza kurbanı keser.

Diğer mezheplere göre hac için niyet ve telbiye yapmakla umre ihramı bozulmaz, hac ihramı ile birleşmiş sayıldığından kırân haccı yapmış olur ve kırân hedyi kesmesi gerekir. Fakat hacdan sonra önceden yapılamayan umrenin kazâsı için ayrıca tavaf ve sa‘y gerekmez. Hac için yapılan tavaf ve sa‘y umre için de yeterli olur.

c) Kırân haccı için ihrama girmiÅŸse, Hanefîler’e göre, umre tavafından önce Arafat’ta vakfe yapmakla umresi bozulmuÅŸ sayıldığından ifrad haccı yapmış olur. Şükür kurbanı kesmesi gerekmez. Fakat hacdan sonra bozulan umreyi kazâ eder ve bozduÄŸu için bir ceza kurbanı keser. DiÄŸer mezheplere göre, umre tavafını yapmadan Arafat’ta vakfe yapmakla umre bozulmuÅŸ olmaz. Yapılan hac yine kırân haccı olur ve şükür kurbanı kesmek gerekir. Hacdan sonra, önceden yapılamayan umrenin kazâsı için ayrıca tavaf ve sa‘y gerekmez. Hac için yapılan tavaf ve sa‘y umre için de yeterli olur.

Kaynak: T.C. Başbakanlık Diyanet İşleri Başkanlığı

(Visited 1 times, 1 visits today)


Kaynak: Kadim Dostlar ™ Forum

Bu içerik 09.04.2010 tarihinde Hale tarafından, Dinimiz Ä°slam | Ä°slam Büyükleri bölümünde paylaşılmıştır ve 1067 kez okunmuştur. Bu içeriğin devamında incelemek isteyebileceğiniz 11 adet mesaj daha bulunmaktadır.

Hac Ve Umre | Hac Ve Umrenin Yapılışı - Nasıl Yapılır? Hac Ve Umrenin Amacı - Şartları - orjinal içeriğine ulaşmak için tıklayın ...

Önceki MakaleCambridge Ãœniversitesi - Cambridge University -The University of Cambridge – Ä°ngiltere | Dünyadaki En Eski Ä°kinci Ãœniversitesi – Tarihçe - .. Sonraki MakaleÅžirket Türleri - Anonim Åžirketi (A. Åž.) - Sermaye Åžirketleri | Anonim Åžirket Unsurları - Anonim Åžirketinin Kurulması - Anonim Åžirket Organl..

Bu Makaleyle İlgili Fikirlerinizi ve Görüşlerinizi Diğer Ziyaretçilerle Paylaşabilirsiniz